www.mamboteam.com
Polski Związek Głuchych Oddział Małopolski w Krakowie Advertisement
Start arrow Aktualności arrow Z ostatnich dni arrow 25.09 Kampania społeczna  Halo, mignij do mnie!
18.11.2018.
 
 
Menu główne
Start
Aktualności
Linki
Napisz do nas
Szukaj
PZG Kraków
Z życia Oddziału
Władze
Działalność
Koła - adresy
Koła - władze
Praca biura OM PZG
Napisz do nas
Wiadomości
Z życia wzięte
Prawo
Medycyna
Edukacja
Kultura
Sport
Turystyka
Rozrywka - Ciekawostki
Nowe Technologie
Wywiady
Felietony
Adresy
Koła Terenowe PZG
Szkoły
Koła zainteresowań
Zakłady
Kursy walut NBP
Indeksy GPW

Serwis monitoruje:

statystyka


web stats stat24

25.09 Kampania społeczna  Halo, mignij do mnie! PDF Drukuj Email
24.09.2016.

Kampania społeczna – Halo, mignij do mnie!

Kampania społeczna, która wystartuje w Krakowie we wrześniu 2016 roku i potrwa kilka miesięcy, ma na celu zwrócenie uwagi mieszkańców na dużą i różnorodną grupę ludzi głuchych i niedosłyszących, funkcjonujących na co dzień wśród nas i wciąż – mimo wszystko – mających poważne problemy z komunikacją ze słyszącymi.

 

PLAKAT

Ten problem z komunikacją działa zresztą w obie strony – osoby głuche i niedosłyszące nie mogą przekazać swoich myśli obcym ludziom słyszącym językiem migowym, a osoby słyszące bardzo często na próbę porozumienia ze strony głuchych reagują strachem i wycofaniem. Nie próbują nawiązać kontaktu, bo nie wiedzą jak, nie wiedzą też, czego się spodziewać i w jaki sposób się komunikować. Nie mają świadomości, że osoby głuche i niedosłyszące często potrafią bez problemów odczytywać słowa z ruchu warg, a upośledzenie słuchu nie oznacza całkowitej niemożności komunikacji z osobami słyszącymi.

Wbrew pozorom nie jest to marginalny problem. Niemal 900 tys. osób w naszym kraju ma poważny uszczerbek słuchu, a ponad 6 milionów Polaków ma problem niedosłuchu. W całej Europie grupa osób głuchych i niedosłyszących liczy ponad 80 mln.

Ta sytuacja będzie się pogłębiać. Dziś niedosłuch ma ok. 10-15 proc. całej populacji świata, czyli ok. 500 mln osób, a w 2025 ma już ich być aż 900 mln.

Jednym ze sposobów wyrównywania szans osób głuchych i niedosłyszących są aparaty słuchowe. Jednak w Polsce 80 proc. osób niedosłyszących ich nie nosi. Jedni źle się z nimi czują, innych na nie po prostu nie stać.

To wszystko sprawia, że głusi i niesłyszący stali się dużą, odrębną grupą społeczną, której podstawą jest język migowy. Co istotne – osoby te są dumne z tego, że do swojej społeczności należą, tam się czują dobrze: mają swoje teatry, miejsca pracy, konkursy talentów, miejsca spotkań. Jednocześnie należą do całego społeczeństwa, w którym funkcjonowanie nie jest łatwe, mimo iż polski język migowy został już uznany za język oficjalny, urzędowy. Trudności z komunikowaniem się komplikują głuchym i niedosłyszącym udział w życiu społeczności, czasem uniemożliwiają podjęcie upragnionych studiów, pracy czy nawet wyjście do restauracji, skorzystanie z propozycji kulturalnych miejscowości, w których mieszkają. Można powiedzieć, że osoby głuche i niedosłyszące są dyskryminowaną mniejszością językową. Dyskryminacja, która dotyczy niemal miliona Polaków, zasługuje na uwagę.

Rozwiązaniem tego problemu może stać się z jednej strony popularyzacja języka migowego – pokazanie jego możliwości, piękna, ekspresji, a z drugiej przybliżenie społeczeństwu środowiska osób głuchych i niedosłyszących. Pokazanie tego, że słuch jest tylko jednym ze zmysłów i nie może decydować o odrzuceniu jakiejś grupy ludzi, która w rzeczywistości funkcjonuje jak wszyscy inni obywatele, tyle tylko, że w świecie ciszy.

Efektem kampanii Halo, mignij do mnie! będzie przybliżenie sposobu postrzegania świata przez osoby głuche i niedosłyszące, zacieśnianie więzi pomiędzy osobami słyszącymi i niesłyszącymi oraz rozpowszechnienie języka migowego. Elementami kampanii prowadzącymi do tego celu będzie wystawa artystycznych zdjęć, w nietuzinkowy sposób obrazujących życie w świecie ciszy, warsztaty uczące języka migowego, a także różnorodne warsztaty i wydarzenia, w których prowadzenie zaangażowali się przedstawiciele największych krakowskich firm i prestiżowych instytucji kultury. W spotkaniach tych wezmą udział słyszący i niesłyszący, bowiem wszystkie treści będą symultanicznie tłumaczone w języku migowym. Będą to między innymi warsztaty fotograficzne, wykłady z zakresu designu, lotnictwa, psychologii czy marketingu, a także zajęcia jogi i pilatesu.

Wszystkie one zgromadzą w jednym miejscu osoby słyszące i osoby mające problem ze słuchem, otwierając tym samym ludziom głuchym i niedosłyszącym nowe możliwości zdobycia ciekawej wiedzy i uczestniczenia w zazwyczaj niedostępnych dla nich wydarzeniach. Będą one też szansą na wzajemne poznanie osób z obu grup społecznych i przełamanie barier komunikacyjnych.

Kampania społeczna organizowana jest przez agencję BeeOnTree przy współpracy z Polskim Związkiem Głuchych i Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym dla Niesłyszących z Krakowa. W kampanię zaangażowało się też wiele firm i instytucji krakowskich.

Zmieniony ( 24.09.2016. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Sonda
Jak oceniasz nowy kanał YouTube?
 
 
baner turysta
Top! Top!